Ekonomi

Cumhuriyetin 100. yılında Türkiye'den Çin'e havacılık hizmeti ihracatı

- Keyvan Havacılık CEO'su Kurucusu Mehmet Keyvan: - "Sadece Çin değil, aynı zamanda COMAC ile birlikte Asya pazarına girmeyi planlıyoruz. COMAC'ın uçakları Endonozya'da uçuyor ve diğer Asya ülkelerinde de uçuş planlanıyor. Onun için herhangi bir sivil COMAC kullanıcısı, bizim için de müşteri adayı olacaktır" - "Ülkemize havacılık sektöründe üst seviyede yazılım ve danışmanlık sektöründe döviz kazandırıcı bir ihracat yapıyoruz"

İSTANBUL (AA) - Havacılık ve navigasyon veri tabanı hizmeti sunan Keyvan Havacılık ile Çin'in ticari uçak üreticisi COMAC arasında, uçak operatörlerine daha iyi müşteri hizmetleri, ürün ve dijital çözümler sunmayı amaçlayan anlaşmaya imza atıldı.

Havacılık veri tabanları kapsamında veri analitiği ve uçuş operasyonları alanında yenilikçi çözümler sunan Keyvan Havacılık, yeni bir uluslararası iş birliğini hayata geçirdi. İş birliği çerçevesinde Keyvan Havacılık ile Çin'deki Ana Hat Sivil Uçak Projesi'nin sorumlusu COMAC Shanghai Aircraft Customer Service Co. Ltd (SACSC) arasında imza töreni düzenlendi.

Çin'deki hava yolları ve uçak operatörlerine daha iyi müşteri hizmetleri ve dijital çözümler sunmak adına imzalanan anlaşma ile Türk havacılık sektörünün uluslararası alanda rekabet avantajı elde etmesini sağlayan Keyvan, Cumhuriyetin 100. yılında da sektöre katma değer yaratmaya devam etti.

Ocak 2023'te Çin'in kamu kurumu NavChina ile iş birliğine giden Keyvan, şimdi de Çin'in en büyük uçak üreticisi olan COMAC ile yaptığı anlaşma doğrultusunda havacılık alanında Türkiye ve Çin arasındaki ilişkilerin güçlendirilmesine destek oluyor. Dünya çapında onaylı havacılık ve seyrüsefer veri tabanı hizmetleri sunan, EASA LOA Tip 1 DAT Sağlayıcı sertifikasına sahip tek Türk şirketi Keyvan, anlaşma ile birlikte Türkiye'de bu alanda ihracatı yapılan hizmetlerle de adından söz ettirmeye devam ediyor.

Dünya çapında sivil, özel ve askeri kategoride olmak üzere 38 binden fazla pist ve havaalanı ile ilgili hava yolları, navaidler, prosedürler, kısıtlayıcı ve yasaklanmış bölgeler gibi milyonlarca datayı içeren veri tabanıyla Avrupa bölgelerinde ihracat yapan Keyvan, Çin'e sunduğu hizmetle Asya pazarına da açılıyor. Diğer taraftan söz konusu iş birliği, Türkiye'ye önemli katkılar sunacak bir anlaşma olarak ön plana çıkıyor. Anlaşma, Türk havacılık endüstrisinin uluslararası alanda rekabet gücünü artıracağı gibi, Türkiye'ye döviz girdisi sağlayarak ekonomik olarak da büyük katkı sunacak. Oluşacak arz talep dengesi göz önüne alındığında istihdam alanında da yeni fırsatlara kapı aralayacak.

İmza törenine; Keyvan Havacılık Üst Yöneticisi (CEO) ve Kurucusu Mehmet Keyvan ve COMAC CEO'su Li Ling'in yanı sıra Çin Halk Cumhuriyeti İstanbul Başkonsolosu WEI Xiaodong ve Çin Dış Ekonomik İlişkiler Konseyi Türkiye Kurulu Koordinatörü Tuncer Köklü katıldı. Saha İstanbul Genel Sekreteri Levent Kerim Uça, Genç Yatırımcı İş Adamları Derneği (GYİAD) Başkanı Mustafa Özer törene katılım sağlayan diğer isimler arasında yer aldı.

Törende konuşan Çin Halk Cumhuriyeti İstanbul Başkonsolosu WEI Xiaodong, Çin ticari uçak şirketi COMAC ve Keyvan Havacılık'ın iş birliği imza törenine katılmaktan mutluluk duyduğunu ifade etti.

COMAC'ın Çin'de yolcu uçağının yatırımcısı ve üreticisi olduğunu hatırlatan Xiaodong, "COMAC, 2023 Mayıs'ta resmi olarak ticari uçuşlarını başlatan kendi geliştirdiği ve bağımsız fikri mülkiyet haklarına sahip ilk ticari yolcu uçağıdır. Yüksek kaliteli veri tabanları günümüzde uçuş güvenliğinin temelini oluşturmaktadır. Keyvan Havacılık, uluslararası alanda onaylı veri tabanı üreten Türkiye'de ilk, dünyada ise dördüncü firma. COMAC ile Keyvan arasındaki iş birliği güçlü bir ittifak olacaktır. Bu iş birliği, Çin ve Türkiye arasında yüksek teknoloji ve dijital ekonomi alanında yenilik yaratarak Çin ve Türkiye arasında hizmet ticareti alanında önemli katkılar yaratacaktır." şeklinde konuştu.

Keyvan Havacılık CEO'su ve Kurucusu Mehmet Keyvan da imzalanan anlaşma kapsamında Keyvan'ın ürettiği datalar, yazılımlar ve danışmanlık hizmetlerini COMAC'a sunmayı amaçladıklarını, COMAC ile birlikte Çin pazarına girmeyi planladıklarını bildirdi.

- "Bir data kaynağı ülkemizde olduğu zaman daha sağlıklı, daha güvenilir ve risksiz olur"

Çin'in 5 binden fazla uçak sayısına sahip olduğuna dikkati çeken Keyvan, "Sadece Çin değil, aynı zamanda COMAC ile birlikte Asya pazarına girmeyi planlıyoruz. COMAC'ın uçakları Endonozya'da uçuyor ve diğer Asya ülkelerinde de uçuş planlanıyor. Onun için herhangi bir sivil COMAC kullanıcısı, bizim için de müşteri adayı olacaktır." ifadelerini kullandı.

Keyvan, bu anlaşmanın havacılık sektöründe COMAC'ın bir Türk şirketi ile imzalamasının önemini vurgulayarak, "Bizim yaptığımız özel bir çalışma, danışmanlık ve yazılım hizmeti olarak değerlendiriliyor. Her zaman Çin'in Türkiye'ye ihracatı oldu. Şimdi Türkiye'den Çin'e bir ihracat gerçekleşiyor ve havacılık sektöründe üst seviyede yazılım ve danışmanlık sektöründe döviz kazandırıcı bir ihracat yapıyoruz." diye konuştu.

Geçen yıl ekimde GE Aerospace ile anlaşma imzaladıklarını hatırlatan Keyvan, şunları kaydetti:

"Bir sene sonrasında tekrar ekimde, Cumhuriyetin 100. yılında imzamızı COMAC ile atıyoruz. Detaylı çalışmalar devam ediyor ve güzel haberleri de paylaşmaktan mutluluk duyarız. Data bugün çok önemli bir rol oynuyor. Sadece uçak değil, askeri operasyonlarda ve drone operasyonlarda bulunuyor. Bu dataların detaylı, kaliteli olması dışında güvenilebilir ve risksiz olması gerekiyor. Rakiplerimiz, kamu kurumlarına ait ve bu her ülke için bir endişe kaynağı olabilir. Özel politika değişikliklerinde data kaynağı kesilebilir mi? Bu yüzden bir data kaynağı ülkemizde olduğu zaman daha sağlıklı, daha güvenilir ve risksiz olur."

- "Yeni fırsatlar ve motivasyon getiren önemli bir iş birliği"

COMAC CEO'su LI Ling ise bu anlaşmanın COMAC müşteri hizmetlerinin dijital dönüşüm gelişiminde yeni fırsatlar ve motivasyon getiren önemli bir iş birliği olacağını vurguladı.

COMAC'ın Çin'in ticari uçak projesinin ana gövdesini oluşturduğunu bildiren Ling, "15 yıllık inovasyon ve geliştirme sürecinin ardından şu anda ARJ21 bölgesel uçak, C919 orta menzilli dar gövdeli uçak, C929 uzun menzilli geniş gövdeli ürün gruplarını oluşturmuştur. Şu ana kadar ticari operasyonlar için 2 adet C919, hem ulusal hem de uluslararası operasyonlar için 112 adet ARJ 21 teslim edilmiştir. Çin'in kendi ticari uçak işletme ve bakım desteğinin ana organı olarak COMAC'ın müşteri hizmetleri merkezi olan uçak müşteri hizmetleri merkezi kusursuz operasyon destek sistemi kurmuş ve son 7 yılda sorunsuz ve güvenilir çalışmalarını sürdürmektedir." şeklinde konuştu.