Kokusunu alabileceğiniz fakat bilmediğiniz 9 şey...
İş 5 duyumuzdan birinden vazgeçme noktasına gelseydi, kimse koku alma duyusuna sıkı sıkı sarılmazdı. Sonuçta görme, duyma, hissetme gibi duyular yanında oldukça gereksiz gibi duruyor. Fakat yapılan araştırmalar bunun tam tersini gösteriyor. Özellikle bilinç altımızda koklama duyumuz inanılmaz etkilere sahip.
1-) Bebeğinizin Sağlıklı Olacağını Koklayabilmek... Her insanda bakteri ve virüslere karşı dayanıklılığı belirleyen genler mevcut. İnsanlar da karşı cinste bu açıdan güçlü genlere sahip eşler seçmeye çalışıyor ve bunu da sadece koku duyuları ile algılayabiliyorlar. Yani gençler eş ararken burunlarını takip etmeli.
2-) Erkeklerin Çekiciliğini Koklayabilmek...Çoğumuz yüzdeki simetrinin çekicilik için çok önemli olduğunu biliyoruz. Fakat araştırmalara göre simetri sadece görebileceğimiz bir şey değil aynı anda koklayabileceğimiz bir şey. Yine tişörtle yapılan deneyde kadınlar simetrik erkeklerin kokusunu ayırt edebiliyor, daha önce görmemiş olsalar bile.
3-) Sınavda Başarı İçin Kokuyu Kullanmak...Şu ana kadar ki anlatılanlar ilginçler ama pek de kullanışlı değil. Bu ise gerçekten kullanışlı bir özellik. Çoğumuz koku duyusunun bazı hatıraları tetiklediğini biliriz. Hatta koku duyusu olmadan bir şeyi hiç hatırlamayabiliriz bile. Sınavlardan önce çalışırken kokladığımız şeyler onları tekrar aklımıza getirebiliyor. Örneğin çalışırken lavanta koklayıp sınavda da lavanta koklarsanız hatırlamanız kolaylaşıyor.
4-) Kokunun Geldiği Yönü Anlayabilirsiniz...Köpekler gibi insanlarda da bir kokunun kaynağını takip eden biyolojik özellikler mevcut. Doğuştan bu yetenekle doğuyoruz, kafamızı çevirmeden kokunun yerini tespit edebiliyoruz. Fakat hayvanların aksine bu özelliğimizi geliştiremiyoruz.
5-) Cinsel Tercihi Koklayabilmek...Cinsel tercihler de koku ile anlaşılabiliyor. Heteroseksüle erkeklere eşcinsel erkek ve kadınlar ile yine heteroseksüel erkek ve kadınların tişörtleri koklatıldığında erkek heteroseksüel kadının giydiği tişörtü en ilgi çekici olarak seçebiliyor. Aynı deney eşcinsel erkeklerde de uygulandığında onlar da eşcinsel erkeklerin tişörtlerini seçiyor. Bu eşcinselliğin seçimden çok nörobiyolojik olduğunu ispatlıyor.
6-) Erkeklerin kadınların yumurtlama dönemimi koklayabilmesi...Erkekler bir kadının cinsel olarak istekli olduğunu bilinç altında hissetse de, kadının hamile kalmaya hazır olduğunu direk koku ile anlayabiliyor. Bir deneyde erkeklere farklı kadınların giydiği tişörtler koklatıldı ve yumurtlama dönemindeki kadınların giydikleri erkekler tarafından daha seksi ve hoş olarak nitelendirildi.
7-) Korkuyu Koklamak...Film başlığı gibi dursa da, kendimizi korumak amacıyla korkunun kokusunu alabilecek şekilde geliştik, korkuyu ayırt edebiliyoruz hatta kokuyu duyarak kendimizden korkabiliyoruz. Çoğu hayvan türü gibi, insanlar da grup içinde yaşamayı tercih eder. Bu gruptan biri ciddi bir korku yaşadığında tehlikeyi belli etmiş olur ve bir koku salar. Diğer üyeler de bu kokuyu duyarak tedirgin olurlar ve kendilerini korumaya başlarlar. Şimdiler de vahşi hayvanlarla karşı karşıya gelmesek de, sinemada korku filmi izlerken aynı prensip geçerli.
8-) Kokuyla Uyanmak...Çoğumuz uyanmak için kahvenin gerekliliğine inanır ve sabahları mutlaka bir fincan içeriz. Fakat yine araştırmalara göre etkilerini almak için içmeniz şart değil. Farelere üzerinde yapılan deneyde kahve aromasının beyne sinyaller göndererek stresi azaltan proteinlerin üretimini sağladığı görüldü. Bu içtiğinizde oluşan etkiyle aynı.
9-) Yaşlılığı Koklayabilmek...Çoğumuz yaşlı insanların kötü koktuğuna dair fikre aşinayız. Bunu ilk elden kendimiz de test etmiş olabiliriz, veya bunu söyleyen herkese de inanmış olabiliriz. Fakat araştırmalar gerçekten de yaşlıların kendine has bir kokusu olduğunu ispatlıyor. Sadistik bir şekilde bu araştırma insanların koltuk altlarına pedler yerleştirilerek yapılıyor ve daha sonra başka insanlar bu pedleri kokluyorlar. İlginç bir şekilde koklayanlar 75 üstü insanlarla diğer insanların kokularını ayırt edebiliyor. Ayrıca yaşlılar kötü kokmuyor, bu sadece yaşlanmaya duyulan korkunun bir yansıması.