ANKARA (AA) - AA muhabirinin Ankara Sanayi Odası (ASO) tarafından hazırlanan "İş Gücü Piyasasına Mesleki ve Teknik Eğitimin Entegrasyonu: Uyum ve Gelecek Öngörüleri" raporundan yaptığı derlemeye göre, yeşil dönüşüm ve dijitalleşmenin iş tanımlarını radikal şekilde değiştirdiği belirtildi.

Büyük veri, yapay zeka, yenilenebilir enerji gibi alanlardaki yeni mesleklerin, mesleki ve teknik eğitimin bu dönüşüme ayak uydurmasını zorunlu hale getirdiği ifade edilen raporda, insan kaynağının ekonominin talepleri doğrultusunda, özellikle yeşil ve dijital dönüşüme uyum sağlayacak şekilde yetiştirilmesi hedefiyle mesleki eğitimde atılması gereken adımlara yer verildi.

"İhtiyaçlar veri seti ile belirlenmeli"

Raporda, bu alanda eğitim veren öğretmenlerin güncel gelişmeleri yeterli ölçüde takip edememelerinin ve bazı okulların ekipman konusunda yetersiz kalmasının mesleki eğitimin belli başlı sorunlarından olduğu bildirildi.

Mesleki ve teknik eğitimdeki alan, bölüm veya programlar arasında karşılaştırma yapmayı sağlayacak bir "veri seti"ne ihtiyaç duyulduğuna işaret edilen raporda, "Söz konusu veri seti, hangi programın kaç mezun verdiği, bu programlarda eğitim gören öğrencilerin sayısı, performansları, staj yaptıkları kurumlar, kendi alanlarında istihdam edilip edilmedikleri, işe yerleşme süreleri ve oranları gibi bilgileri içeren bir yapıda kullanıcılara ve araştırmacılara açılmalıdır." ifadelerine yer verildi.

Türk somonu ihracatı 2024'te 498 milyon doları buldu Türk somonu ihracatı 2024'te 498 milyon doları buldu

Raporda, gençlerin iş gücü piyasasına katılmadan önce ekonomideki yapısal dönüşüme uygun becerilere sahip olabilmelerini sağlayacak önlemlere ihtiyaç olduğu belirtildi. Bu doğrultuda, öğrencilerin nitelikli bir mesleki ve teknik eğitime erişebilmeleri için kapsamlı bir düzenleme yapılması gerektiğinin altı çizilen raporda, öncelikle kişilerin bu eğitime rastgele yönelmelerinin engellenmesi gerektiği bildirildi.

"Gençler erken yaşta mesleki ve teknik eğitime yönlendirilmeli"

Raporda, resmi ve özel tüm meslek ile teknik Anadolu liseleri ve meslek yüksekokullarının akademik başarısı yüksek bireylerin isteyerek geldikleri kurumlar haline dönüştürülmesinin önemi vurgulandı.

Mesleki eğitim merkezleri ve meslek liselerinin yer seçiminde organize sanayi bölgelerinin (OSB) öncelikli olması gerektiğine işaret edilen raporda, şu önerilere yer verildi:

"Gençlerin erken yaşta mesleki ve teknik eğitime yönlendirilmesi konusunda stratejiler geliştirilmelidir. Mesleki ve teknik eğitimde müfredat ve programlar, dijital ve yeşil dönüşüme uyumlu olarak güncellenmelidir. İşverenlere yönelik mesleki ve teknik eğitim veren okullardan mezun olanların istihdamı için teşvik mekanizmalarının kapsamı genişletilmelidir. Milli Eğitim Bakanlığı ve ilgili kurumların işbirliğinde oluşturulacak bir bilgi sistemiyle mesleki ve teknik Anadolu lisesi mezunlarının takip edilmesi, mezun olduktan sonra iş bulmalarına imkan sağlayacak firma ve mezun eşleştirme mekanizması kurgulanması, gerekli hallerde mesleğe adaptasyon ve gelişen iş yapış şekillerine uyum için eğitimler verilmesi sağlanmalıdır."

Raporda, mesleki eğitimin her kademede gelişmesine katkı sağlayacak çok paydaşlı projelerin üretilmesi için "Mesleki ve Teknik Eğitim Geliştirme Merkezi" kurulması önerisinde de bulunuldu.


Muhabir: Seda Tolmaç

Kaynak: aa